Prachtige National parken aan de zuidkust - Reisverslag uit Denmark, Australië van Iris Bakker - WaarBenJij.nu Prachtige National parken aan de zuidkust - Reisverslag uit Denmark, Australië van Iris Bakker - WaarBenJij.nu

Prachtige National parken aan de zuidkust

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

02 Februari 2015 | Australië, Denmark

We hebben een actieve week gehad met veel overnachtingen in prachtige national parken rondom Pemberton.

Op maandag hebben we in het Gloucester national park de boom Gloucester van 53 meter hoog beklommen. In die boom zitten allemaal ijzere pinnen en aan de top een platform waar je uitzicht hebt over het gehele prachtige bos. Tijdens onze tour door de gevangenis (in Perth) een tijdje geleden zijn we 20 meter via trapjes naar beneden geklommen waarbij we allemaal klimmateriaal omhadden en gezekerd waren. Ik keek me ogen uit dat we deze boom van 53 meter hoog zonder enige vorm van zekering mochten beklimmen. Ondanks dat ik niet echt last heb van hoogtevrees vond ik het toch spannend. Maar wat was het een prachtig uitzicht toen we boven alle bomen uit staken.

Hierna zijn we naar het Big brook forest national park gereden om een welverdiende duik te nemen in de Big brook dam. Oeps... toen hadden we een afslag te vroeg genomen. We hebben ongeveer 45 minuten gereden over een smal off road pad, die duidelijk lange tijd niet in gebruik is geweest omdat er overal takken lagen. We kwamen uit op een doodlopende weg. De brug was namelijk ingestort, haha. We zijn terug gereden en hebben een afslag later genomen. Binnen 15 minuten konden we heerlijk genieten van een duik in een prachtig meer.
Bij aankomst op onze camping in dit national park ben ik lekker begonnen met eten koken. Vanuit een boom zat een Kookaburra (vogel) al langere tijd naar het eten te staren. Aan de oostkust heeft een Kookaburra al een keer mijn brood gestolen dus ik beschermde mijn eten al een beetje. Evengoed waagde deze vogel een poging om ons eten te stelen. We schrokken ons kapot me daarbij wat gegil van mij. Op de achtergrond hoorde je een paar mensen van de camping hard lachen. Het moet er ook heel grappig uit hebben gezien.

De volgende dag hebben we de Aborutum wandeling gedaan in het Big brook national park. Het was een korte maar bijzondere wandeling. Hier zijn namelijk verschillende soorten bomen over de hele wereld gepland om te kijken hoe ze groeien op Australische bodem. Ze zijn in 1930 begonnen met planten en hebben nooit iets gesnoeid. Dit is ook de reden dat de bomen hier zo ontzettend hoog zijn.
Hierna zijn we nog even gaan zwemmen in de Big brook dam waarna we in het Cascades park (wat vlakbij lag) de Lefroy brook loop gedaan. Een korte wandeling van 1.2 km waar erg veel Karri bomen stonden.
Deze Karri bomen zijn bijzonder en staan in veel national parken rondom Permberton. De Karri bomen kunnen wel 100 meter worden met alleen aan de bovenkant wat groen. Het bijzondere is dat het schors eraf valt waardoor er vaak grote hopen schors slierten om de boom liggen.
De boom zelf voelt daardoor zacht en glad aan.
We hebben geslapen in het Warren national park op Warren campground. Een leuke camping met daarbij een rivier en speciale plaatsen voor tenten midden in het bos.

Woensdag ochtend zijn we optijd begonnen aan een flinke wandeling van 10,5 km, heuvel op en heuvel af. Het was af en toe best zwaar maar het was weer een prachtig gebied vol met mooie bomen. Soms zagen we een omgevallen boom en dan merk je pas hoe reuzachtig de bomen eigenlijk pas zijn. Onderweg hebben we nog even voor afkoeling kunnen zorgen in een rivier, heerlijk! Bij aankomst terug op de camping hebben we lekker rustig aan gedaan. We sliepen net als afgelopen nacht op Warren campground.

Naast de hoge boom van 53 meter bleek er ook een boom te zijn van 72 meter die je kom beklimmen. Dat wilde we natuurlijk ook erg graag doen en ondanks wat spierpijn hebben we dit de volgende ochtend gedaan. Een hele mooie ervaring met weer een onbeschrijvelijk mooi uitzicht. Toch was de stellage op het platform wat minder stevig. Er zat een plank los met daarbij wind dat de boom soms deed schudden. Dit maakte het toch wel weer spannend.
De bomen waar we in geklommen hebben zijn al meer dan 250 jaar oud!
Hierna zijn we iets verder door gereden richting Denmark. Een tip van een iemand was om te slapen op de camping bij de Fernhook falls. Helaas stond de waterval droog en verder was het niet heel bijzonder. We hebben besloten om door te rijden naar een camping met douche en die hebben we gevonden in Walpole, camping rest point holiday village. Na een lange tijd van alleen maar mooi weer hebben we deze nacht regen en onweer gehad (gelukkig hadden we onze buitentent ook opgezet :-) ).

Vrijdag ochtend heerlijk gedoucht! Hierna even rustig mijn mail gecheckt en ja ja.. Daar kwam mijn eerste boeten binnen. 100 dollar voor een paar km te hard. Gelukkig rijden we verder altijd heel netjes dus dit zal vast de eerste en de laatste zijn.
Hierna hebben we vlakbij de Giant tingle tree loop walke gedaan. Hier staan bomen van ongeveer 400 jaar oud. Het was heel indrukwekkend dat er meerdere bomen waren die aan de onderkant helemaal open zijn. Dit komt door een combinatie van vuur (bosbrand) en beesten/insecten.

Hierna hebben we de Valley of the giant Tree top walk gedaan. Hierbij loop je op 40 meter hoogte tussen de bomen over een stijlage. Het was leuk om gedaan te hebben maar ook erg toeristisch. Wel hebben we hier geabseild op 35 meter hoog. Voor mij de eerste keer en ik vond het super leuk om te doen.

Inmiddels staan we al vanaf vrijdag op de camping aan Perry beach (20 km ten westen van Denmark) Je betaald hier slechts 10 dollar voor een douche op zonnenenergie (werkt alleen niet) en een prachtige locatie vlak aan het water.

Zaterdag hebben we lekker uitgeslapen en zijn we naar het Williams national park geweest.
Hier ligt Greens bay. Een heel mooi stukje strand met veel grote stenen/rotsen in het water. We hebben geprobeerd om te snorkelen maar echt heel bijzonder, met uitzondering van een paar vissen, was het niet. Naast Greens bay lag een bay genaamd Elephants rocks. Dit zijn prachtige grote rotsen in het water. Ik zal een foto op facebook zetten wat het vast allemaal wat duidelijker maakt :-)!

Gisteren hebben we gesurfd op 1 van de perfecte stranden om het te leren, Ocean beach. We hebben les gehad van een wat oudere man die ons alles heeft uitlegd wat nou eigenlijk goede golven zijn, hoe je een Rip (mui) kan gebruiken om als een soort roltrap terug de zee in te gaan (van ervaringen eerder weet ik dat het peddelen recht in de golven namelijk super zwaar is), de basis stappen van het gaan leren staan en besturen en controle houden over je bord. Het resultaat was dat ik zelf een paar keer heb kunnen staan. Erg leuk en we hebben nu genoeg basis kennis en gaan waarschijnlijk dinsdag (morgen) een surfbord huren.
Op de terugweg naar onze camping zijn we naar een toffee factory geweest waar ze verschillende toffee's verkopen in de meest gekke smaken. Mmm!

Vandaag zijn we naar de libarary in Denmark geweest omdat we graag samen nog naar Sydney willen. Onze vlucht vertrekt op 2 Maart zodat we samen in een paar dagen deze wereldstad kunnen verkennen. Voor Roland een retourtje omdat hij 6 Maart vanaf Perth naar NL vliegt en ik vlieg een paar dagen later op 14 Maart vanaf Sydney naar NL.

Liefs

• 02 Februari 2015 - 17:18

A Bakker:

Hallo Iris, Met je uitgebreide verslag laat je ons mee genieten van alles wat jullie zien en beleven.
    Van hoogte vrees heb jij dus geen last. Geniet maar volop van de laatste weken.
    Hier alles oke. groetjes aan jullie beiden van Opa en Oma

• 02 Februari 2015 - 23:25

Nicole:

Hoi Iris en Roland,

Dit was een reisverslag op hoogte!
    Ben heel benieuwd wat jullie de komende maand nog gaan doen jullie hebben al zoveel leuke dingen gedaan en mooie dingen gezien.
    En dankzij jullie weet ik nu wat een Karri boom is en wat voor een vogel
    Kookaburra is.
    En ondanks dat deze vogel het op jullie eten had voorzien ziet hij er wel erg mooi uit.
    Liefs,

Nicole en John uit HHW

• 08 Februari 2015 - 12:41

Jes:

Hoi lieverds!
    Wat klinkt dit toch allemaal weer prachtig. Leuk dat je zoveel wandelingen maakt, je hebt het helemaal te pakken he! Is Roland ook al een beetje gewend aan het campinglife? Is het nog steeds zo vreselijk heet? Wat leuk dat jullie nog eventjes naar sydney gaan samen!
    Ik ben benieuwd wat voor gekke avonturen jullie verder beleven. Jou kennende, moet dat nog vast veel meer zijn dan hier beschreven haha. Tot snel lieve Iris!

Liefs Jessica